ÅBYFJORDENS BLOGG

LYCKADE MÖTEN.....Dagbok

Skapad av Jill Blomgren tor, maj 09, 2019 19:43:29

Vi är nu hemkomna efter en 6 dgr's trip till Holland. Vädret var väl inte det allra bästa men några dagar med sol var det MEN sååå kallt....
Efter vi anlänt till Kiel på fredagsmorgonen så körde vi hela dagen med stopp för rastning av hundarna då och då. Förutom Evita så var Asta & Fanny med. Tova & Danielle fick vara på pensionat då det är lite för mycket att resa med 5 hundar.smileysmiley
Vi hade förbeställt på en liten camping i Maasbommel som ligger nära där Gautier bor. På fredag kväll kom vi fram och på lördagen skulle första mötet ske.
Alltid lika spännande att se om hundarna gillar varandra...... och det gjorde dom. Så ett första lyckat möte!!! Gautier bor med två andra Barbet, Didier & Noblesse. Alla tre hundarna var superhärliga. väldigt sociala och keliga. Francien & Erik, (
deras matte & husse),var också väldigt trevliga och välkomnande.

På söndagen träffades "kärleksparet" igen och även då blev det en lyckad parning så vi bestämde oss för att "avboka" ett tredje möte .
Vi åkte tillbaka till campingen och på måndagen startade vi hemfärden. Lite om vår resa och bilder finns att se på FB, Åbyfjordens kennel's sida.
Nu håller vi alla tummar för att det blir flera, friska, vackra valpar i juli.smileysmiley

Vi hörs.....

ÄNTLIGEN.....Dagbok

Skapad av Jill Blomgren sön, april 21, 2019 18:06:36

Igår efter lång väntan kom äntligen Evita i löp. Normalt sett så tycker man inte alls det är så kul men nu är det toppen.
Nu planeras för fullt för resan till Gautier i Holland. Resan söderöver startar torsdag 2 maj med husbilen till Göteborg , färja Stena till Kiel och sen bil igen till slutmålet! Under helgen 3- 5 maj kommer vi att träffa Gautier.smileysmiley
Vi kommer självklart att uppdatera mer till er alla som väntar.Även på fb Åbyfjordens kennel, sida kommer fler detaljer om resan mm

Ha en fortsatt fin PÅSK !!

VÅR IGEN......Dagbok

Skapad av Jill Blomgren tor, april 18, 2019 18:30:57

Nu har våren kommit på allvar till oss på västkusten med sol och ganska så höga temperaturer 17-21 grader på em. Premiär för middag på balkongen igår torsdag. Härligt att sitta ute och höra fågelsången!
Tyvärr så finns det ju några nackdelar med värmen, fästingar och ormar. Fästingarna går ju att undvika med medel (Bravecto) för alla utom katterna och Evita som inte får något som KAN påverka kommande valpar. Vi får hålla extra koll på henne i stället. Ormarna kommer fram och igår var det inte långt ifrån att Asta gick rakt på en huggorm som låg i vägkanten. Som tur var så såg Lasse den innan.
Vår lilla Fanny(Pumin) har börjat löpa så nu hoppas jag hon påverkar Evita så att hon kommer igång också. Det brukar ta ca en vecka innan det visar sig så hon har några dagar på sig.
Imorgon så kommer ännu en valpspekulant på besök och det är verkligen roligt att se hur intresset för vår ras Barbet har ökat. Bara att vi uppfödare håller kolla så att den inte blir FÖR populär med de nackdelar som då oftast följer med överproduktion av valpar med både bra och mindre bra kombinationer smiley
Väntar med spänning på Evita nu !!!

SKÅNETUR....Dagbok

Skapad av Jill Blomgren ons, april 10, 2019 13:10:16

Hemkomna efter en härlig tur till Skåne med kanonväder, åtminstone på lördagen då det var 17 grader. Vi fick en fin promenad med "guide" i lilla Råå där Cecilia & Eric m. Folke bor, alldeles nere vid vattnet.
På söndagen åkte vi till Gunnel och hälsade på släkten (Barbetsläkten, alltså). Mamma Axa, syster Ebba & dottern Flisa & Soya (finskan) Som vanligt hade vi det jättemysigt!

smileyTACK FÖR EN HÄRLIG HELG! smiley

Idag kommer " vårt" lilla yrväder Zoya ( Åbyfjordens Fleur) hit. Hon ska bo här drygt 2v. då fam Flodman (dotter) åker till USA. (Zoya är syster till Folke & Flisa).

Våren har tagit paus!! Idag var det bara 2,8 grader ute såå himla kyligt men vi hoppas det snart blir varmt igen.

Imorgon är det kurs igen för Evita och till kvällen kanske vi får besök av Berit & S-E som varit i Holland och parat Tuva.(Åbyfjordens Dream of Daisy).Berit har också Barbetterna: Saga (Åbyfjordens Gilda),Coira (Revulens)samt Emma (Bichon Havanais). Det blir alltså många (11) hundar här imorgon!

Blog image

Ps Evita har INTE börjat löpa ännu

BESÖK MM.....Dagbok

Skapad av Jill Blomgren ons, april 03, 2019 18:09:16

Under veckan som gott har vi haft flera besök, både av kommande valpköpare? och tid. valpköpare. Anna & Mats med NORI (Åbyfjordens Felicia) har varit här på besök hos oss. Som vanligt så fick hon ett "glatt" mottagande av flocken på RÖD. Efter några minuters hälsande läs skällande så blev de tysta och kunde uppföra sig riktigt bra inne. Vi gick också en promenad till alla hundars förtjusning.
Vi tackar för besöket och hoppas på det blir en återkommande vana.smiley
Evita och jag har också börjat en ny kurs. Spaniel/Retriever apportering. Riktigt kul. Mycket riktigt så var det 2 Labbar, 1 Tollare, 1 Flat och Evita. Evita är jätteduktig. Apportering är något som alla våra hundar tränar mycket på i form av uppletande och samtidigt apportera. Men då är de ju alla ihop och ordningen blir därefter. En av Barbet:erna finner "grejen" som är gömd och påbörjar att springa/apportera med den till mig men då kommer oftast Fanny(Pumin) och snor den och sticker. Oordning men roligt har de.
Därför försöker jag gå kurser med en & en så att de verkligen visar vad de kan och får lite "egentid" också. Mycket uppskattat av den som följer med på kursen men inte av de övriga!!
Till helgen åker vi en tur till Skåne och hälsar på både Cecilia & Gunnel samt en visit till Sara & Johan.
Vi väntar fortfarande på löp och hoppas det kommer igång snart.

NYTT PROJEKT PÅ GDagbok

Skapad av Jill Blomgren mån, mars 25, 2019 13:52:37

Hej allesammans som ibland läser min blogg. Det har varit ett LÅÅÅNGT uppehåll nu men vill nu försöka hålla uppe lite info. om kommande projekt. EVITA & GAUTIER.
Evita känner ni till sen tidigare Hon har haft två kullar och nu ville vi pröva en tredje kull.
Gautier är en otroligt meriterad hane som bor i Holland. Han har väldigt fin stamtavla är något mindre än Evita och dessutom mycket låg inavel 1,0%. Vi hoppas mycket på denna kombinationen!!
Gautier är en brun vacker hund men har också den genen som kan ge "färgade" valpar som Evita har. En förutsättning för att få dessa vit/svarta (i vissa fall även vit/bruna) valpar är att båda föräldrarna har denna gen S/sp. Vi får se vad som kommer men det viktigaste är att det blir friska sunda valpar.
Danielle som fick sina 5 valpar förra året hade ju 2 st med denna färgen HUGO & HECTOR. Övriga var svarta med lite vit! Lika underbara allihop.

Våra andra hundar Tova, Danielle, Asta & Fanny mår alla bra och njuter av livet ffa nu då vi kommit hem från vår resa till Sri Lanka & Bali. Det var en underbar resa! Soligt, varmt, god mat & fina stränder. På Sri Lanka hade vi inte varit på 15 år så det hade förändrats mycket ...till det bättre.... med många nya hotell och restauranger. Bali är ju underbart också men där märker man inte så stora förändringar sen sist (2014). Jo det hotellet vi bodde på då hade köpts upp av en japan och byggts om. Så det var väldigt annorlunda nu men vi bodde inte där nu.
Hundarna var på pensionat i Färgelanda 14 dgr. Det är det enda som jag tycker är jobbigt.... att åka från vovvarna, men de har varit där förr och verkar trivas väldigt bra.
Nu väntar vi bara på att Evita ska löpa så att vi kan planera för resan till Holland
HÅLL TUMMARNA FÖR ATT LÖPET KOMMER IGÅNG (i april).

PROJEKT DANI/BOWIE...Dagbok

Skapad av Jill Blomgren ons, oktober 10, 2018 18:40:58

Idag den 10/10 är PROJEKT Danielle/Bowie avslutat. Nu åkte sista valpen till sitt nya hem! 4 mån. av diverse åtaganden parning i NL, väntan på dräktighet, valparna anländer, valparnas utveckling och till slut alla nöjda valpköpare. Dessförinnan har kontakter tagits med olika människor/presumtiva valpköpare som sen valts ut med omsorg.
Resultatet blev en helt underbar kull på fem valpar 4 hanar och 1 tik H-kullen. Danielle har som vi trodde varit en helt superbra mamma till sina valpar så vi är väldigt nöjda.
Alla har fått underbara nya hem. 1 i Norge, 1 i Finland och 3 i Sverige..

LYCKA TILL ALLIHOP!

PS Vi ses snart!
Blog image

TIDEN FÖRSVINNER.....Dagbok

Skapad av Jill Blomgren ons, september 19, 2018 13:40:59

Tiden går verkligen fort när man har valpar hemma. De är redan 5½ v. så de har blivit riktigt stora och duktiga. Springer ute på gräset och leker, har fått sina namn och jag har slutat ligga i deras rum nu också. Lasse har lagt ut massor av små videosnuttar utomhus så är ni intresserade av dem så gå in på Åbyfjordens kennels fb-sida och titta.
Namn på dessa goingar börjar på H då det är Åbyfjordens H-kull.
Hugo, Hector, Hanna, Helmer & Henning heter de. Tre av dem kommer att stanna i Sverige och två hamnar i grannländerna. Helmer i Norge och Hector i Finland.
Vi är sååå nöjda med våra valpköpare och vet att våra små kommer att få toppenfina hem.
Våra övriga hundar mår alla bra och tycker det är ganska kul med valpar spec. mormor Tova som hjälper till att sköta dem. Den enda som tycker valparna är lite pest är Fanny. Det var likadant förra gången och inte förrän sista veckan kunde hon tänka sig "leka" lite med dem. Vi får se hur det blir denna gången.